«Найбільша розкіш – це розкіш людського спілкування» ©

Найбільша спільнота Тернополя в соціальних мережах

Авторизація

Авторизуйтеся

Науковець з Тернопільщини розповів про стародавні села Збаражчини

Дослідник та науковець з Тернопільщини Руслан Підставка оприлюднив унікальні та цікаві матеріали про стародавні села Збаражчини.

У матеріалах Руслана Підставки йдеться про села Решнівка і Собеські.

"Поселення вперше згадується, як “Ряшневка” 9 липня 1463 р. у володінні княгині ВасилЕвої Збаразької, а після її смерті - її сина Семена (Солтана) Васильовича. Наступною згадкою про село “РусінОвка” (з 3 димами і 9 садівниками) є “Подимний реєстр 1583 р.” у володінні київського воєводи і маршалка Волинської землі Константина князя Острозького. Вже як Решнівка (разом з Болязубами — 39 димів) поселення фігурує в 1629 р. у володінні великого коронного канцлера, подільського і київського воєводи Томаша Замойського, який був зятем сина, вже згаданого Константина Острозького і успадкував маєтки останнього, як придане його внучки Катерини Олександрівни (†1642). Т. Замойський помер на початку 1638 р. і Колоденська волость (а з нею і Решнівка) потрапила до Цетнерів. Дружиною Александра Цетнера була родичка Томаша — львівська каштелянка Анна Замойська (1615 р.н.), - пише Руслан Підставка. - В них народився син Ян Цетнер (†1680). Внук останнього, в майбутньому смоленський воєвода Францішек Цетнер (†1732), одружившись з Анною Тарло, видав свою дочку Францішку за великого коронного писаря Міхала Юзефа Жевуського (1699-11.01.1770 рр.). Таким чином, Колоденський ключ з Решнівкою потрапив до Жевуських, а далі до Свейковських і Грохольських".

На початку ХХ ст., за переписом 1911 року в селі було 1160 жителів, 1 крамниця, ґуральня, яка виробляла 25,473 відер горілки щорічно. Вікі (укр.) також зазначає, що тоді ж була в Решнівці спеціалізована “...окрема горілчана державна крамниця”, що було не дуже поширеним явищем на Збаражчині.

Що стосується знаменитого Решнівецького собору, то православна парафія (а, відповідно, і протохрам) виникла ще перед 1700-м роком.

"В описі церковного майна 1806 р., серед іншого, зазначається: “...на престолі північного приділу православний антимінс, рукоположений преосвященним Варлаамом, архієпископом Галицьким і Київським, 1700 року...”. Дерев’яна церква Преображення Господнього (за Н. Теодоровичем, 1893) була побудована “в 1759 р. на кошти польського королевича Якова-Людовіка”. Для ідентифікації особи фундатора храму встановлюємо ім'я короля Речі Посполитої у 1759 р. Це – Август ІІІ Сас, що правив з 30 червня 1734 р. по 5 жовтня 1763 р. Одружившись у 1719 р. на Марії-Юзефі Австрійській, король мав з нею не мало, не багато – 15 спадкоємців, з яких семеро претендентів на корону - чоловічої лінії. Але Якова-Людовіка серед них НЕ БУЛО! Не біда!- відзначає Руслан Підставка. -  Виключаємо логіку і шукаємо "королевича Якова-Людовіка", а це, виявляється, старший син Яна ІІІ і "Марисєчки", який покинув цей грішний світ ще в 1737 р., тобто, за 22 роки ДО спорудження церкви. Вираз Н. Теодоровича "на кошти", звичайно, не передбачає особистої участі фундатора в процесі будівництва – заповів гроші, та й помер, але насторожує, що, по-перше, фундатор трохи католик, а, по-друге, дуже довго освоювалися кошти..! Можна припустити, що "отец Николай" (Теодорович) щось наплутав, але ж існує легенда про "Короля Яна Собеського і Колодно" і то в деталях, і з "артефактами". Тому все можливо..!".

За словами науковця, розбудова церкви розпочалася в 1781 р. колишнім приходським священником Тимофієм Шумовським, коли до неї було прибудовано два кам’яних приділи, а в 1887-1888 рр. вона була капітально перебудована в камені з дерев’яними куполами, “утварью достаточна”. Копії метричних книг зберігаються з 1766 р. В другій половині ХІХ ст. настоятелем церкви був досить відомий священник, краєзнавець і письменник – постійний автор "Волинських єпархіальних відомостей" - о. Стефан Барановський.

Візитівкою Решнівецького православного собору є, звичайно, чудотворна ікона Божої Матері "Всіх сумуючих радість", про яку написано вже дуже багато, тому переповідати ці легенди не має потреби.

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерело

Від Тарнополя до Тернополя
Коментарі (0)
Авторизація
Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі