Спеціально завищені дані: під кого зробили рейтинг КВУ про фінансування ЗСУ українськими містами у 2023 році?

17 березня 2024 р. 08:31

Нещодавно опублікований рейтинг громадської організації «Комітет виборців України», які суми з бюджетів українських міст за 2023 рік йдуть на допомогу ЗСУ, заснований на некоректних даних.

В одних містах аналітики врахували всі кошти, які пішли на допомогу військовим частинам, соціальний захист родин військових, закупівлю техніки та обладнання для військових тощо. В інших – лише одну статтю видатків місцевого бюджету. Наприклад, допомогу місцевим військовим частинам. Тому цей рейтинг повністю не відображає, як те чи інше місто допомагає армії та фронту. Ось коротка аналітика по деяким західноукраїнським обласним центрам з більш-менш однаковими міськими бюджетами.
 
Найперше, що треба знати
Міські та обласні бюджети не мають права переказувати кошти напряму армії або купувати військові товари.
У бюджетному кодексі є три статті, які прямо забороняють фінансувати установи, які фінансуються з державного бюджету. ЗСУ це установа, яка фінансується виключно з державного бюджету. Тому місто не має право купувати танки, автомати, бронетранспортери.
Але є варіант, як місцева влада може допомагати армії. Це купувати товари подвійного призначення для військових частин, які базуються на території регіону, в тому числі для Територіальної оборони. Так можна придбати бронежилети, каски, військову форму, радіостанції, транспорт, ремонтувати техніку. До товарів подвійного призначення належать і безпілотники.
Але місто право здійснювати соціальний захист родин військових, надавати фінансову допомогу тощо. Це непряма допомога фронту, але в одному випадку, у статистичних даних подається, як допомога міста армії. В інших випадках, подаються, як просто соціальна допомога.
У багатьох українських містах діє програма «Турбота», 90%-100% якої йде на соціальний захист військових та їх родин. У рейтингу, таку програму для одним міст врахували, для інших – ні.
Тут є суб’єктивна причина. Аналітики КВУ не самі аналізували бюджетні витрати міст, а дали інформаційний запис на адресу міських рад. У свою чергу, спеціалісти міських рад давали різні відповіді на запит КВУ. Одні збирали всі витрати на підтримку армії та військових. Інші подавали лише інформацію по одній статті витрат. Для прикладу, на підтримку військових частин регіону. Тому у рейтингу зафіксовані такі кричущі розриви між більш-менш рівними за населенням містами.
 
Хмельницький
Характерний приклад Хмельницького (3 місце у рейтингу). У 2023 році бюджет Хмельницької міської територіальної громади склав 4 960,3 млн гривень. З них на підтримку обороноздатності країни, військових та їх сімей виділено 1 625,6 млн гривень.
У даному випадку, у цю суму внесли всі можливі витрати міської ради на війну. Враховано навіть фінансову підтримку волонтерських проєктів. Але найбільш цікаво враховано навіть придбання військових облігацій на суму 650 млн гривень, що не враховано більше ні в одному іншому місті.
 
Рівне
Схожа ситуація у Рівному. Загальний обсяг дохідної частини Рівненської міської територіальної громади склав у 2023 році більше 3,5 мільярдів гривень. Із них загалом на видатки, пов’язані з воєнним станом, витратили майже 220 мільйонів гривень – це трохи більше 6% усього річного бюджету міської громади.
Однак, і з 219 мільйонів далеко не всі кошти пішли безпосередньо на оборону, або, іншими словами, – на потреби військових.
У рамках виконання комплексної міської соціальної програми «Турбота» на 2021 – 2023 роки, спрямованої на соціальну підтримку військових, членів їхніх сімей, сімей загиблих і безвісно зниклих, а також внутрішньо переміщених осіб, були освоєні 1 мільйон 276 тисяч 400 гривень. Ще 119 тисяч 700 гривень зі 165 тисяч 500 гривень, передбачених «Програмою цифрового розвитку Рівненської міської територіальної громади на 2023 – 2025 роки», витратили на встановлення системи оповіщення.
До переліку видатків, пов’язаних із воєнним станом, потрапили, зокрема, видатки на підтримку громадських формувань – 1 мільйон 300 тисяч гривень. Ще 1 мільйон гривень спрямували на підтримку підрозділів ДСНС і так далі.
 
Івано-Франківськ
Аналітики вказують, о Івано-Франківськ (11 місце у рейтингу), з бюджетом у 3 млрд 300 млн гривень, витратив на ЗСУ 320 млн гривень. Хоча у 2023 році військовим частинам, які є у громаді, з місцевого бюджету надали лише 42 млн гривень. Тобто теж враховані й інші, в тому числі соціальні статті.
 
Тернопіль
Інший приклад Тернопіль (місце у 2 десятці рейтингу). Бюджет Тернопільської громади на 2023 рік склав майже 3,7 млрд грн. КВУ подало у рейтингу, що у 2023 на потреби Збройних Сил України, з міського бюджету Тернополя виділили 158 млн грн. Однак лише за одною з програм фінансування обороноздатності з міського бюджету Тернополя було виділено понад 184 мільйони гривень.
На відміну від вище перечислених міст, у Тернополі не враховано витрати по програмах «Доступне житло» та «Турбота», з яких теж йде фінансування військових, допомога родинам наших військовим.
Наприклад, Тернопільська міська рада одна з небагатьох, можливо, чи не єдина забезпечила повністю безкоштовним харчуванням дітей захисників, забезпечила безкоштовним відвідуванням гуртків, секцій, мистецьких і спортивних закладів.
Підрахунок по всіх програмах показують, що видатки на оборону з міського бюджету Тернополя склали у 2023 році приблизно 5 % від загальної суми бюджету. Це, як мінімум 6 місце у рейтингу КВУ.
 
Висновок
Таким чином, рейтинг КВУ, як мінімум не коректний і потребує уточнення. Щоб його виправити, навіть не потрібні надавати інформаційні запити у міські ради. Всі дані, всіх міст по виконанню бюджетів за 2023 рік є у відкритому доступі. Аналітики можуть швидко і якісно проаналізувати суми витрачені на оборону по всіх муніципальних програмах. Тоді об’єктивність рейтингу не буде залежати від можливої помилки чиновників міських рад. І, найголовніше, буде правильним та об’єктивним.

Читайте також