На початку листопада 2018 року міська рада підвищила вартість проїзду у громадському транспорті. Із 1 листопада вартість проїзду у маршрутці становила 9 гривень при оплаті готівкою, 7 гривень при оплаті електронним квитком та 6 гривень для громадян, які мають картку тернополянина. В свою чергу у тролейбусі вартість проїзду становила 8 гривень, 6 гривень при оплаті електронним квитком та 5 гривень для власників «Картки тернополянина». Для учнів та студентів плата підвищилась до 3 гривень у маршрутці та до 2,5 гривень у тролейбусі, пише TNОбласть.Онлайн
В міській раді таке раптове підвищення тарифів пояснили тим, що ціна на проїзд останній раз збільшувалася у 2017 році, з тогу часу зросла вартість паливних матеріалів та мінімальна заробітна плата.
«При розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту (маршрутки, автобуси), враховувалося: кількість автобусів, їхні паспорти маршрутів, протяжність маршрутів, а також матеріальні витрати – це витрати на паливо, на шини та мастильні матеріали, а також розраховувалася амортизація, норматив чисельності водіїв та інше», – розповів начальник управління економіки Тернопільської міської ради Тетяни Корчак.
Міський голова Сергій Надал назвав підвищення тарифів вимушеним кроком. Оскільки у місті міг статися транспортний колапс.
«Вихід був один або допустити транспортний колапс у місті, або приймати непопулярні рішення щодо зміни тарифу. Я взяв на себе велику відповідальність; змінити тариф на проїзд аби зберегти наявний громадський транспорт в Тернополі», – зазначив мер.
Перед цим пройшли громадські обговорення, на яких перевізники вимагали у міської ради підвищити тариф до 10 гривень за квиток. При цьому вони обіцяли не вийти на роботу, коли їх вимоги проігнорують.
«З таким тарифом ми вже не в змозі їздити ще з вересня, далі – нема куди. Ми поназбирали боргів за пальне. Лише у мене – поза 300 тисяч боргу за соляру», – заявив керівник «Менс-Авто» Андрій Намака.
Раптове підвищення тарифу на проїзд до 9 гривень стало шоком для місцевих мешканців, які організували акції протесту. Так, 5 листопада під стінами міської ради зібралося декілька сотень громадян, які вимагали скасувати рішення про підвищення тарифів на проїзд. Під тиском громадськості мер оголосив про повернення до старих тарифів.
Це рішення в свою чергу роздратувало перевізників, які відмовились виходити на маршрут, поки не запрацюють нові тарифи.
Після того, як більшість перевізників відмовились виходити на роботу, у Тернополі громадяни започаткували новий флеш-моб – #підвезу. Зокрема у соцмережах було створено одразу декілька груп – «#підвези ближнього Тернопіль» та «Підвезу, Тернопіль!», які стрімко набрали популярності. Власникам автомобілів, які виявили бажання допомогти громадянам, пропонували у групі вказувати свій маршрут руху по місту та час.
«Тим самим познайомившись з іншими людьми, веселіше провести час в дорозі і оптимізувати витрати на паливо – ця група допоможе вирішити ці питання», – йдеться в повідомленні групи «Підвезу Тернопіль».
Попри активізацію громадян із 15 листопада у місті таки були підвищені тарифи на проїзд. У тролейбусі ціна квитка становила 5 гривень та 6 гривень у маршрутному таксі. В свою чергу із 20 грудня в обласному центрі почали діяти диференційовані тарифи. Вартість проїзду при оплаті готівкою становить 6 гривень у тролейбусі та 7 гривень у маршрутці, для власників «Картки тернополянина» проїзд буде на 1 гривню дешевшим.
Для більшості громадян таке підвищення стало незрозумілим.
Для прикладу схожа ситуації із підняттям цін на проїзд відбулася у Чорткові, де перевізники вимагали підвищити проїзд з 5 до 8 гривень. У зв’язку із цим міський голова Володимир Шматько вирішив ініціювати перевірку пасажиропотоку. Було вирішено у кожен автобус посадити по представнику від міської ради, які здійснювали облік пасажирів. Після чого стало очевидним, що підняття цін до 8 гривень за квиток є неприйнятним.
Шляхи вирішення питання перевезень у місті
Ще на початку минулого року міський голова Тернополя Сергій Надал заявив про створення муніципальної транспортної компанії. Згодом депутати надали дозвіл про укладення договору лізингу КП «Тернопільелектротранс». Відповідно до нього, обласний центр розпочинає процедуру закупівлі сорока міських автобусів.
Наразі місту вдалося реалізувати це завдання наполовину.
Наприкінці року комунальне підприємство «Тернопільелектротранс» через систему публічних електронних закупівель Prozorro вже провело тендер на закупівлю 20-ти низькопідлогових автобусів марки MAN A21 для міських перевезень пасажирів. Переможцем відкритих торгів стала чеська фірма «ZEDEXO s.r.o», з якою, на основі чинного законодавства України, підприємством було підписано договір купівлі-продажу.
Закупівля 20-ти низькопідлогових автобусів відбувається в рамках створення єдиної комунальної транспортної компанії, яка надаватиме якісні послуги з пасажирських перевезень у Тернополі.
Наразі у місті вже курсує чотири таких автобуси.
Однак процедура закупки є досить довготривалою.
По-перше, щоб купити якісний продукт, треба провести дослідження. Перевірити різні варіанти. Знайти оптимальний варіант по ціні та якості. По-друге, автобуси обираються одного типу та однієї фірми, щоб на базі комунального підприємства була створена єдина для всіх автобусів ремонтна-експлуатаційна база та заправна станція. По-третє, такі автобуси купуються в Європі, тому треба пройти всі визначені законодавством України процедури розмитнення та легалізації.
Окрім нестачі автобусів у місті проблема із водіями. Так на балансі комунального підприємства перебуває понад 60 тролейбусів, а виїжджають щодня лише 54 через нестачу водіїв. Це при цьому, що середня заробітна плата водія становить 14-15 тисяч гривень.
Чи виправдає себе єдина транспортна система наразі невідомо.