Під їхніми ногами горіла земля і на горизонті не видно було жодного променя надії. Звістка про завоювання Польщі Гітлером та початок війни була для населення тяжким ударом. Серця людей чуяли біду, пише Най все буде Тернопіль!
На протязі літніх місяців 1939 року мешканцями Польщі мали ілюзії, що, кінець кінцем, вдасться уникнути війни. Розвиток подій у Європі від моменту вступу німецьких військ у Саарську область і до підписання Мюнхенської угоди тільки укріпить ці ілюзії. Ніхто й не думав, що Гітлер насмілиться кинути виклик Заходу, котрий склав оборонний пакт із Польщею, і більш того, що кінець Польщі настане у лічені дні. Швидка руїна держави, котра день та ніч стверджувала про свою могутність, згуртованість та боєздатність, вразила та розчарувала усіх. Але пройшли дні, й польську державу було повалено. Євреї були шоковані. Але не встигли отямитись від збентеження, як прийшла звістка про завоюваненя східних теренів Польщі Радянською армією.
Soviet lieutenant i, falkovich speaking with a jewish resident of ternopil, western ukraine, october 1939, the soviet army entered the village a month earlier. |
Польща вклала у зміцнення свого східного кордону величезні кошти – і все даремно, тому що з заходу на неї звалилась "дружня" (для СРСР) Німеччина. Радянська армія вже одного разу перебувала у Тернополі: у 1920 році. Радянська влада у ті часи здавалась чимось, що раптово з'явилось у воєнній повені й приречене на зникнення, як тільки життя повертає у нормальне річище. Але відтоді минуло 20 років. Цього разу у місто увійшла армія добре облаштована, озброєна сучасною зброєю, із зразковою дисципліною, і всі відчули, що радянська влада прийшла назавжди.
Почуття єврейського населення стосовно раптового розвитку подій були неоднозначні. Першою реакцією було полегшення, оскільки вдалося запобігти завоювання країни Гітлером, про котре ширились жахливі чутки з Німеччини, Чехословаччини та у перші дні навали з самої Польщі. Але й радянська влада для єврейського населення була небезпечною, хоча то була інша небезпека. Ясно було лише, що із закінченням літа також закінчилось старе життя та розпочалося щось нове. Майже водночас зруйнувався будинок, котрий старанно відбудовували цілі покоління. Суспільство, рухи та партії, різноманітні громадські організації, котрих було у Тернополі чимало, примовкли. Громадські діячі, що присвятили своє життя відповідній діяльності, були усунуті, а на повехні життя з'явились зовсім нові люди, про існування котрих досі знали одиниці. Водночас з'явились комуністи у числі, як волосся на голові, і одразу ж оголосили про свою близкість до нової влади та про свою відданість назавжди ідеалам революції. Офіси партій та громадських організацій були конфісковані та перейшли до нових закладів із дивними назвами. В хаосі перших днів ще встигли члени спілки "Бар Кохба" врятувати свій архів та переховати його у надійне місце. Громадська діяльність зосереджувалась майже тільки на допомозі втікачам, котрих зібралось багато з усіх кутків окупованої Польщі, та на допомозі лікарням та дитячим будинкам.
Перші тижні влади совєтів принесли з собою економічне пробудження. Тисячі військових та урядовців з Росії, шо затопили собою край, накинулись на товари у крамницях та магазинах та купували усе, що бачили. Але через деякий час продавці протверезили, бо побачили, що вартість грошей зменшується і до того ж немає можливості відновити залишок товару через брак товару на ринку та негативне ставлення влади до приватної торгівлі. Ця позиція продавців призвела до реакції влади, шо розпочала на них тиснути. Організовували обшуки квартир, і запідозрені у приховуванні товару були заарештовані. Проти них було організовано судове переслідування і вони отримали чималі терміни ув'язнення. Потроху після хаосу перших днів після входу до Тернополя Совєтської Армії почали з'являтись форми нової влади та проявлятись спосіб її дії. Першим ударом настали депортації. Було депортовано офіцерів – євреїв, котрі служили у польському війську і потрапили до совєтського полону. І хоча це були одиничні випадки, їх було достатньо, щоб викликати паніку серед евреїв Тернополя. В той самий час також визначилась доля частин бувшої Польщі, що були окуповані Совєтами. У Львові зібрався надзвичайний з'їзд представників професійних організацій, котрий вирішив звернутись до Совєтської влади з проханням про приєднання цих територій до Радянської України. Організований референдум підтвердив це рішення. Ніхто не насмілився ухилитись від референдуму або висловити спротив. Єдиний зв'язок із зовнішнім світом, що залишився в населення, було радіо. Всі слухали передачі з Лондону і вірили, що з приходом весни розпочнеться великий наступ Заходу, що завдасть поразки Німеччині і поверне хід подій.
ТЕРНОПІЛЬ, ЛИПЕНЬ 1941Р. ПОЖЕЖІ ВНАСЛІДОК ЄВРЕЙСЬКИХ ПОГРОМІВ |
22 червня 1941 року нацистська Німеччина несподівано напала на Росію, і події одразу покотились у прискореному темпі. Совєтська армія відступила, високі урядовці у паніці втекли із міста, з ними багато з тих, хто співпрацював із совєтською владою і побоювались помсти нацистів – кілька сотень людей. Між ними був і д-р Цві Парнас, котрий разом із іншими був мобілізований до Совєтської армії і залишив місто. Ті, що залишились, дивились із жахом на нацистські війська, що на 12-й день війни вступали до міста. Сила німецького війська та його переможність викликали в єврейського населення депресію, але навіть хвора фантазія не могла передбачити усі майбутні біди, тортури та жорстоку смерть, що на них чекали.
Українці зустрічали нацистів із великою радістю у сподіванні, що настав їх час. Вони швидко потоваришували із німцями та звинувачували євреїв у всіх негараздах, що трапились під час совєтської влади. Німці передали їм питання управління містом та створення громадської міліції та призначили українського бургомістра.
Через три дні у місті були організовані криваві погроми, котрих Тернопіль досі не знав.
У п’ятницю 4 липня підрозділи німецької армії під командуванням офіцерів увійшли у єврейські квартали, озброєні та із бойовими гранатами із командами «Євреям вийти!», викликали із квартир чоловіків, поставили до стіни та холоднокровно вбили. З усіх сторін євреїв зігнали на ринок, біля старої лазні по вулиці Зацерковній, поблизу столярної майстерні по вулиці Острозького...
ЄВРЕЙСЬКИЙ ШПИТАЛЬ, ОСТРОЗЬКОГО,9 |
...біля дому Гарфіна (?) по вул. Львівській (тепер частина Руської), на Зарудді, по вул.. Шинкавичій (?). Німці знущались над ними, потім примусили копати ями та кидати туди тіла розстріляних. Частина німців увійшли до молитовного дому і мідрашу, там вони зламали аронот – кодеш (шафи із сувоями Тори), витягли книги Біблії та наругались над ними, розірвали їх і кинули у сміттєві скрині. Біля п’яти сотень євреїв зігнали у Клоїз-Якеле (місце для вивчення Тори) і запалили їх. Вогонь охопив клоїз і сусідні будинки. Крики жертв розкололи простір, а ті, хто чув, не могли нічим допомогти їм. Сотні євреїв зігнали у підвали дому Гарфіна і кінець кінцем винищили усіх. Багато тих, хто опинився під горами тіл, спробували перечекати до кінця різні і врятуватись. Вже вночі вони прибігли до своїх будинків у стані, що неможливо описати словами.
Після «офіційної» різні, що тривала кілька днів, українці вчинили погром своїми силами. Спровокував їх той факт, що у дворі в’язниці по вул. Міцкевича знайшли кілька десятків вбитих. За це безпідставно примусили заплатити євреїв.
КОЛИШНЯ ТЮРМА НА СУЧАСНІЙ ВУЛИЦІ ВАЛОВІЙ |
Цього разу серед євреїв знайшлись такі, хто насмілився кинути у обличчя вбивць слова гніву, так говорили про старого Іцика Куплера, котрий пророкував про те, що настане час помсти за ці злочини.
Тіла вбитих ще довго перебували на вулицях міста і сліди крові покривали тротуари й бруківку.
Коли вщухла хвиля погромів чоловіки, котрим пощастило врятуватись, вийшли, щоб опізнати останки загиблих, хоча це було нелегко зробити. Людська мова не може описати сцени, що при цьому розігравались, крики, що розривали серце, тисячі людей блукали містом та, коли нарешті знаходили тіла своїх рідних, змушені були їх ховати. Не було дому, де не було би вбитого. Сотні сімей втратили своїх рідних. Вони були зломлені, кожний мав у душі біль. Поховання в основному були на старому цвинтарі, але повністю ритуал не проводився, тому що вже не існувала єврейська громада і з нею "хевра кадиша" (спеціально призначені люди, що проводили поховання членів громади).
ОСТРОЗЬКОГО,45 - ПЕРША ПОВОЄННА БАГАТОПОВЕРХІВКА, ЗВЕДЕНА В 1950-ИХ РР, НА МІСЦІ ЗРУЙНОВАНОГО ДАВНЬОГО ЄВРЕЙСЬКОГО КЛАДОВИЩА, ЗАСНОВАНОГО НА ПОЧАТКУ 17СТ |
Біля 5000 євреїв було вбито на протязі 10 днів. Удар по громаді був ненесений величезний і люди були вражені до глибини душі. Їх віра у людей була повністю втрачена і люди не бачили виходу з жахливого становища.
Настрій не змінився, коли по вулицях міста були розклієні оголошення від німецької влади, де стверджувалось, що арійське населення вже помстилось євреям, і що від цього дня забороняється нападати на євреїв, грабувати та вбивати їх. Разом із тим були оприлюднені правила, що обмежували права євреїв в усіх моментах життя і відокремлювали євреїв від решти населення. На євреїв було покладено примусові роботи для армії, державних закладів та комунального господарства, продукти харчування для них виділялось у мінімальних кількостях, і на них було неможливо виживати. Євреї були поставлені владою у становище людей останнього гатунку без будь – яких прав.
Але ще не встигли пристосуватись до цього ганебного життя, як до міста прибув підрозділ Райнхарт ("Айнзац Райнхарт"), військове відгалуження гестапо в зоні військ фронту. На початку липня туди був викликаний вчитель Готфрід і йому було наказано сформувати Єврейську раду щонайменше з 60-ти чоловіків з інтелігенції. Відповідно до наказу Готфрід був повинний привести кандидатів до Ради у святковому одязі до будинку воєводства по вул. Святоянівській (тепер Грушевського), де їх мусили призначити як представників євреїв.
БУДИНОК "МЩАНСЬКОГО БРАЦТВА" ОСТРОЗЬКОГО,11 |
Між обмеженнями, шо впровадили окружні урядовці, були особливі відзнаки, котрі євреї повинні були носити на одязі, обмеження права залишати свої будинки, обмеження у приватній власності, зменшення продуктових пайків.
Для виконання цих заходів німці через гестапо призначили так званий "юденрат" ("єврейська рада"). Багато з кандидатів до юденрату, і між ними автор цих рядків, різними шляхами уникали від участі у ньому. Кінець кінцем, жереб випав на д-ра Фішера як голови та д-ра Якоба Ліфа як заступника. Між членами ради були д-р К. Погорільц, д-р Ш. Гіршберг, Айзік Клінгер, М. Бернзон, д-р А. Бараль, Якоб Лавінер, д-р Л. Дратлер, Ф. Галрайх, Арік Шафкопф та Л. Аксельберт. З початку населення ставилось до юденрату із довірою у сподіванні, що він допоможе впорядкувати повсякденне життя, або хоча б підсолодити їх долю.
Євреям дозволялось звертатись до влади виключно через юденрат і через те він зосоредив у своїх руках – у тій мірі, що дозволяло гестапо – усі єврейські справи.
Він розподіляв продуктові книжки та посвідчення, відав записами про народження та смерті, спрямовував хворих до лікарні та до інших закладів, видавав дозволи на магазини, на заселення, коли була потреба переїхати на іншу квартиру. Кожний єврей повинен був звернутись до приймальної, що була біля юденрату, і там отримував наряд, де було вказано, куди та на скільки часу він мусив виходити на примусові роботи і які податки він мусив сплатити владі. Обсяг повноважень юденрату був достатньо широким, в певній мірі доля та життя євреїв були в його руках. Найбільша відповідальність була на відділі розподілу робіт (арбайтс айнзац), котрий спрямовував людей на тяжкі роботи у ворожому оточенні. Кожний вихід на роботи був вкрай небезпечним, і тільки меншість повертались із миром. Євреї були непотрібним майном у руках німців та українців, котрі всіляко їх експлуатували, витягували всі сили на тяжких роботах та грабували все, що сподобається.
У вересні 1941 року прийшов наказ про заснування єврейського гето. Спочатку гето обіймало вулиці: частину Казимєжовського майдану, вулиці Доли, Перля (двір Майдан Волі,1), Ринок (межі вул.Старий ринок), Поля (вул.Над Ставом), Львівську (вул.Руська від Надставної до стику із Паращука), Подільську Нижню (вул.Танцорова), Медову, частину майдану Шептицьких до вул. Срібну, вул. Чацького (Поділ), Старошкільну, частину Руської та Малий Ринок (вул.Січинського).
ВУЛИЦЯ МЕДОВА. ТУТ МІСТИЛАСЯ РАМПА |
Нічого дивного, що в умовах тісноти, нестачі води і без садів та відкритих майданчиків гето було апріорі місцем розповсюдження хворіб та епідемій.
Над брамами при вході до гето висіли вивіски "Небезпека епідемії. Вхід не євреям заборонено". Це було зроблено без будь - якого глузування. Адже вони, німці, зігнали на ці вулиці тисячі людей та створили умови для розповсюдження хворіб. Життя на вулицях гетто майже завмерло. Не чувся ані галас, ані сміх. Особливо це було видно на дітях, котрі вештались по вулицях голодні та похмурі.
ВУЛИЦЯ ЧАЦЬКОГО |
В цей період почала грати велику роль у житті гето єврейська міліція. Міліція була організована юденратом для нагляду за порядком, але фактично за прямою вказівкою гестапо. У різні періоди на чолі міліції перебували Ш. Коплер, Вайнштейн, д-р Рутенберг та Грінфельд. Зміна цих людей у керівництві міліції та юденрату було справою звичайною. Гестапо вимагало настільки беззастережного виконання наказів, що не кожний міг на це пійти. Накази були все більш жорсткими та їх жорстокість зростала. З цих причин з часом були замінені д-р Густав Фішер та д-р Якуб Лифа й на їх місце прийшов д-р Карл Погорільес, котрий був покірним рабом своїх нацистських хазяїв і пропонував виконувати їх накази без застережень та коливань.
ЦІЛКОМ ЙМОВІРНО, ЩО ФРАНКА,12 МІЙ НАЛЕЖАТИ ТОМУ САМОМУ ПОГОРІЛЕСУ
СТАРИЙ ПЕТРИКІВСЬКИЙ МІСТ НА ВУЛ.ШЕПТИЦЬКОГО |
Додатково до усіх негараздів, євреї змушені були виконувати роботи, котрі релігія вважала за паплюження святині. Їх примушували руйнувати пам'ятники на цвинтарях, огорожі та цим камінням вимощувати вулиці міста.
НОВЕ ОКОПИСЬКО. ВУЛ. МИКУЛИНЕЦЬКА |
Вони працювали від світанку і до темна, у зливу, холод та спеку і горе було тому, хто виказував ознаки втомлення або хвороби. Під час перевірок, що влаштовували майже щодня, організатор робіт перевіряв кожного, і тих, хто йому не подобався, страчували на місці, тому на роботу йшли й хворі, котрі приховували хвороби від ката (доречі, він був засуджений після війни польським судом на смерть).
До сьогодні святі місця знаходяться зпаплюженими, кістки загиблих вимагають правосуддя. Якимось чудом зберігся пам'ятник р. Менахему Монішу Бабаду (хай буде благословенна його пам'ять) і він залишився цілим до сьогодні. (Ці спогади датовані 1950-ми рр. Мабуть йдеться про старе окописько до побудови Острозького,45).
Крім таборів, євреї працювали у військових казармах біля Янівки (с.Підгороднє), на будівництві аеродрому, і на щастя тої бригади роботами там керував польський інженер з Познані. Він був виключно людяним, робив усе, щоб полегшити долю робочих. Завдяки цьому інженерові деяким його підлеглим вдалось врятуватись, і між ними хлопчикові, що народився у родині Гінзбургів за 1 день до знищення євреїв цього табору.
Загострилося становище та життя євреїв відомості, що надійшли у березні 1942 року, про те, що займатись єврейськими справами тепер буде цілковито гестапо. Його службовці входили до гетто вдень та вночі і будили переляканих людей. Вони грабували та знищували усе, вивезли запаси палива, що знайшли, розібрали паркани та дерев’яні будівлі та наказали все це вивезти з гето.
СТАРИЙ РИНОК - ЦЕНТР ГЕТТО. 1941-42РР.
Євреї надривались від непомірної праці, що навалювалась на них з усіх боків. Вони були зобов’язані ремонтувати казарми і виконувати всіляку чорну роботу у квартирах гестапівців. Начальник гестапо, оберштурмфюрер Мілер був звіром із людським обличчям. Його помічниками були офіцери Лакс, Майе, Райман, Райніш. Їх агресивні візити до гетто супроводжувались побиттям, лайкою та образами, а закінчувались стріляниною. За найменше відхилення від "закону" слідували тяжкі покарання. Так загинув Мілер, колишній власник млина, Шолом Фінкельштейн, в котрого знайшли неначе приховане паливо, електрик Лама Епштейн із дружиною та дітьми за те, що їли вишні під час роботи. Візника Айзіка Клара вбито у місті через те, що вбивцям здавалось, що він їхав надто повільно. Але навіть у цей страшний час, коли кожний боровся за своє існування, знаходились люди, що турбувались не тільки про себе, але й про інших. Д-р Йегуда Фрідман, проф. Хаїм Гіршберг, Ш. Рознер та інші заснували заклад для допомоги бідним і ним керували, у закладі розподіляли деяку їжу тим, хто її найбільш потребує. Був комітет, в складі котрого перебували Авраам Маргаліт, Авраам Окс, Моше Вул, Й. Фельдман, що збирав гроші на підтримку равінів та інших шановних людей, котрі перебували у злиднях. 25 березня 1942 року у гето розпочався найстрашніший період, котрий у народі назвали "збором душ". У гестапо вимагали від юденрату кілька сотень людей: старих, хворих, маючих фізичні дефекти, а також "антисоціальних елементів", для переводу їх у "інші" місця. Яка доля чекає на бідолаг, вже було відомо, і тому кілька членів юденрату спробували ухилитись від виконання цієї команди. Але голова юденрату тиснув на них до того, що, нарешті, списки було складено, та люди з "шупо" (шуцполіцай) вивели шістсот чоловік, старих, хворих та дітей з сирітського притулку – чию долю було визначено через підписи членів юденрату. Тепер й останні зрозуміли, який був сенс у запровадженні німцями будинків перестарілих, сирітських притулків та лікарень. Як непотрібні речі було вкинуто людей у вантажівки і як худобу увезено до Янівки (с.Підгороднє). Ця страшна звістка, котру неможливо було приховати від людей, була тяжким ударом для населення, котре було обурене діями членів юденрату, а особливо д-ром Погорілесом, Н. Гальперіним та вихрестом д-ром Барелем. Але люди були безпомічні та не могли навіть виказувати відверто свої почуття, котрі викликали в них оті зрадники. Ще після першої "акції" не було жодних ілюзій про подальшу долю євреїв, а зараз стало ясно, що юденрат – тільки інструмент в руках катів і що не варто чекати на допомогу з жодного місця. Почуття самотньостї поглиблювалось також і від байдужого ставлення неєвреїв. Не тільки тому, що не проявляли ані трохи симпатії та співчуття, але, навпаки, виказували радість та брали участь у катуванні євреїв. Вони передавали у гестапо усіх, кого підозрювали, що він єврей. Немає сумнівів, що якби не таке ставлення, багатьом євреям вдалося би уникнути тортур та переховатись на "арійському" боці, тому що у багатьох випадках німці не могли відокремити євреїв за зовнішніми ознаками. Залишені усім світом, оточені з усіх боків хижими звірями, що полювали на їх життя, втративши усі надії, вони жили із гіркотою у серцях. Євреї не мали відомостей по радіо, бо німці перекрили ці можливості, коли увійшли у Тернопіль, але німецькі газети надходили до міста і люди навчились читати у них поміж рядків. Інколи відомості зі світу надходили від євреїв, котрі займались перевезенням до Варшави худоби, там знали краще про те, що відбувається у світі. Відомості про німецькі відступи на фронті заохочували людей, але разом із тим люди знали, що "поки сонце зійде, роса очі виїсть": ті, що не загигуть від голоду та епідемій, будуть вбиті нацистами. Бандитська пропаганда Гебельса та звістки про газові камери та табори знищення не залишали місця для надії. Але не було шансу втекти. Видно було, що чаша терпіння ще не до кінця переповнилась. Перш, ніж їх буде вилучено із цього жорстокого світу, люди мусили залишки своїх сил віддати ворогові.
Одна з братерських могил навколо Тернополя, що знайдена після війни В 20 числах березня у Тернополі було відкрито кілька майстерень та фабричок – столярна, взуттєва, галантерейна, по виробництву пензлів, трикотажна та ін. Юденрат постачав до цих майстерень сировину. Там працювали й жінки. Жоден не звільнявся, бо через ту роботу врятовував собі життя. Незважаючи на виснаження, кожен намагався продовжити дні свого життя. Бажання вижити було інколи таким сильним, що примовкали усі інші почуття, зокрема сімейні, національні тощо. Цим можна пояснити (але не виправдати) поведінку членів юденрату та єврейської міліції, котрі діяли із виключною жорстокістю. Ця невеличка група плямувала обличчя гетто та справляла враження падіння моралі в середовищі євреїв. Насправді євреї стояли перед страшними випробуваннями і виявили при цьому справді піднесені взірці моралі та сили характеру і в більшості залишились відданими ідеалам гуманізму, у яких вони виховувались.
ЛИСТІВКА 1910 РОКУ |
...Львівській до великого потоку, та на вул. Руській з того ж боку, по вул. Зацерковній, Доли, Шептицького, Оболоні, змушені на протязі 3 годин залишити свої домівки. Ясна річ, що за такий короткий час неможливо було забрати з собою все майно. Бідність тисяч людей, зконцентрованих у "скороченому" гетто ще більше зросла, їх становище було таким, як під час переслідування, коли кільце оточення все стискається.
Тільки дуже рідко були дні без "гостей". Коли було відомо про візит Мілера, вулиці швидко пустішали, не ставало перехожих. Дія юденрату майже припинилась, і не було вже відомо, коли та звідки прийде черговий удар. Щоб попередити несподіванки, ночами люди чергували. Люди лягали спати у одязі. На основі попереднього досвіду, під час "акції" варто було переховуватись, і навіть малі діти знали, що треба у своєму схроні мовчати, щоб кати їх не знайшли.
ВУЛИЦЯ МЕДОВА |
У другій половині вересня відповідальні за будинки повинні були подати до юденрату списки людей, старших за 60 років. Багато з відповідальних за будинки, хоча й знали, на що за це чекати, не коливаючись підробили існуючі списки, підкоректувавши у них вік мешканців. Тільки декілька імен цих мужніх людей залишилось у моїй пам'яті: Моше Вагель, Барух Гіршорін, Н. Козовер, М. Кальман. І вони були не єдині. Щоб налякати людей та юденрат, Мілер наказав по вул. Багатій біля єврейської міліції спорудити шибеницю й повідомив, що повісить кожного, хто не виконає його наказ. Але загроза не досягла своєї мети.
Міліціонери ж виконали свою роботу старанно, побудувавши шибеницю. 30 вересня з'явився заступник Мілера Лакс у супроводженні роти "шупо" (шуцполіцай) та потребував передати йому 1000 євреїв. Здається, юденрат знав про це заздалегідь, тому що зібрав міліцію та довів до них готові списки. Погорілес протягом кількох годин зібрав кілька сотень людей і зосередив їх біля млина. Всього міліція зібрала 750 чоловік та їх було надіслано до Белжица. Через кілька днів знов з'явилися гестапівці, цього разу у цивільному, і вивели євреїв з домів. Під час таких "акцій", що проводились до середини листопада, вони вивезли коло 2400 нових жертв. Система полювання, запроваджена нацистами відтепер, була набагато жорстокішою від попередніх. Але злочинний опортунізм членів юденрату їм не допоміг. В очах Мілера вони все одно були недостатньо відданими й він підозрював, що вони надто м'ягкі, тому він привіз зі Збаража відомого ката Грінфельда та призначив його головою юденрату і щоб він міг краще виконувати свою місію призначив його також начальником міліції. Гетто підійшло до останнього етапу свого існування. Усі речі, котрі ще лишалися в євреїв, було продано за їжу. Вивезення до таборів тимчасово припинились, і повсякденні турботи знов зайняли своє місце у свідомості людей. Тоді надійшли відомості про німецькі поразки під Сталінградом та у Північній Африці. Євреї вже мріяли про кінцеву поразку Німеччини та думали, що у разі, якщо вони й не побачать на власні очі день перемоги, але цей день прийде та за них помстяться. На початку зими 1942-43 років до Тернополя прибув штурмфюрер Рокито, котрий був начальником табору Янів біля Львова. Чутки про його жорстокість вже давно дійшли до Тернополя. Мешканців гетто охопив жах. Рокито з'явився у юденраті та потребував забезпечити йому все, що потрібно для створення робочого табору. Змістом цієї вимоги був знову збір коштів та людей. Всі будинки навколо нової лазні на Нижній Подільській (Танцорова) було звільнено та передано у розпорядження адміністрації табору. У цих будинках було зосереджено євреїв, котрі працювали на "арійському" боці. Поруч із майстернями спорудили кухню, пекарню, склади та амбулаторію. Під страхом смертної кари було заборонено виходити за територію табору. У табір було зігнано 3000 людей з Тернополя та навколишніх містечок. Над вхідною брамою з'явилось знущальне гасло "Робота звільняє". У таборі було встановлено сувору дисципліну. Двічі на день влаштовували перевірку й люди змушені були годинами стояти на морозі. Рокито вилучив в євреїв їх одяг та гроші й переодягнув їх у сміття, а замість взуття були дерев'яні сабо. Будь – яка провина каралась на смерть. Всі цінні речі, котрі ще залишились у в'язнів, Рокито вилучив немов би до звільнення із табору. Євреї працювали на цій каторзі і навіть самі собі не скаржились, бо робота врятовувала життя. Починаючи з лютого 1943 року гестапо почало регулярні відправки до таборів смерті тих, хто ще залишався у гето. Юденрат та міліція здавали у гестапо всіх тих, хто не міг вийти на роботу. Кров проливалась щодня. Настав останній період єврейського перебування у Тернополі. Ті, хто зберіг коштовності і на своє щастя мав "арійську" зовнішність, намагався придбати для себе та своєї родини фальшиві "арійські" посвідчення та інші документи. Але врятуватись змогли лише одиниці. Українське та польське населення виявило неабияку пильність і багато з цих людей знову потрапили у пазури гестапо. Така доля чекала на кожного, хто викликав підозру або не був добре обізнаним у церковних звичаях. Але при цьому не нехтували й вилученням "капіталу". Відсутність реакції світу зламали остаточно віру євреїв у своє визволення та сили на спротив. Вони стояли на краю прірви і світ мовчав, та жодного голосу не чути було у їх захист. 9 квітня 1943 року гестапівці оточили "скорочене" гето, вивели звідти 1000 людей для відправки до табору, з них відібрали молодих, а решту провели через міст до цегельного заводу у Петрикові і усіх там розстріляли.
ВУЛИЦЯ ШАШКЕВИЧА |
На жаль, в нас немає подробиць про цей акт героїзму, тому що жоден з тих людей не врятувався. Бій тривав близько доби, було вбито кілька гестапівців. На чолі людей з бункеру перебував молодий пекар на прізвище Залінгер.
Тільки одиниці врятувались за допомогою своїх неєврейських знайомих, котрі діяли – деякі з милосердя, а деякі – з корисних причин. Так врятувалась родина автора цих рядків на цегляній фабриці, що знаходилась на шляху до Смиківиців.
Багато лікарів, котрі працювали у лікарнях, брали участь у русі українських партизанів. Українці з часом розчарувались у німцях, котрі не пішли назустріч їх національним прагненням, та повстали проти них. Серед цих партизанів було організовано загони прихильників Бандери, «бандерівців», котрі хоча й були антисемітами, проте потребували допомоги єврейських лікарів, та вимушені були до них звернутись. Але, хоча вони не могли відмовитись від лікарів – євреїв, вони не коливались, коли була можливість знищити євреїв – втікачів, багатьох з котрих було страчено у лісах польськими та українськими партизанами.
Треба згадати тут ганебну поведінку польського священика декана Валенгу, котрий під час переслідування євреїв промовляв з кафедри, що справедлива рука Господа помстилась євреям і що так буде з кожним, хто євреям допомагає. Вимоги цього ненависника народу Ізраїлю в обличчі священика призвели до розгубленості в тих небагатьох, хто не хотів брати гріх на душу.
З 18 тисяч євреїв, котрі знаходились у Тернополі на момент вступу до міста німців, врятувались 139 осіб. Це число записано у єврейському комітеті Тернополя у травні – червні 1944 року (після звільнення Тернополя Совєтською армією). Біля 200 залишилось з тих, хто був вивезений до Росії або мобілізований у Совєтську армію. Після війни до рук поляків потрапили кілька гестапівців з Тернополя, і між ними Дуке, комендант табору у Загребеллі, чинник гестапо Каруф, котрий відзначався особливою жорстокістю під час «акцій», відповідальний за «акції» у Львівській окрузі Ангельс та відповідальний за єврейські питання у Тернопільському регіоні Райман.
Під час суду, що відбувся у грудні 1948 року над Райманом, свідчили кілька тих, хто врятувався у Тернополі, й між ними д-р Погорілес. Райман висунув проти нього обвинувачення: «Адже ви діяли спільно із гестапо». Всіх гестапівців присудили до страти.
З нечуваною жорстокістю було знищено квітучий осередок євреїв у Тернополі, з котрого вийшли знавці Тори та справедливі мудреці. Місто, де його сини з гордістю несли прапор іудаїзму, перетворився на острів з руїною, з котрого було вирване життя , що розквітало тут багато поколінь.